Az akita és a kutyaiskolák

Sok helyen olvasom, hogy az akita nem való kutyaiskolába, lévén egygazdás kutyusról van szó. Ezért hát a gazdinak otthon kell megbírkóznia egyedül mindennel.

Ez egy tévhit, kifejezetten azokra a kutyaiskolákra vonatkozik, melyek bentlakásosak és a kutyák képzését egy oktató végzi el, pár hét múlva pedig visszaadja a kiképzett kutyát a gazdinak. Őszintén szólva ezt nem csak akitáknak, hanem semmilyen kutyának nem ajánlom.

Egy kutyaiskola lényege elsősorban a gazdik kiképzése. Hiszen a gazdinak kell helytállni mindig minden helyzetben. Bármilyen probléma is fordul elő, a gazdi lesz a kutya mellett, nem az oktató.

Egy kutyaiskolában az oktató csak instrukciókat ad, de a gazdi dolgozik a kutyával, ezáltal erősödik a kapcsolatuk és együtt fejlődnek.

Egy kutyaiskola nem csak arról szól hogy ül, fekszik, pacsit ad és egyéb parancsszavak, hanem kellő hangsúlyt fektetnek a szocializációra.

Ezt már pici korban érdemes elkezdeni, az oltások megléte után. Általában 3-7 hónapos korig kutyaóvodaként nevezik, ahol különböző gyakorlatokat hajtunk végre kiskedvencünkkel, megtanuljuk irányítani, és megtanuljuk hogyan hassunk rá, mi az ami leginkább motiválja. Kiválasztunk egy tiltó szót melyet a későbbiekben minden szituációban használni tudunk, ha le akarjuk állítani az adott viselkedést.

Az akita alapvetően nem egy barátkozós, pajtizós fajta, ezért kifejezetten fontos hogy már kiskorában kellő mennyiségű inger érje és rengeteg idegen kutyával találkozzon. Így tanulja meg hogyan kommunikáljon más kutyákkal, és mi is megtanuljuk az ő egyedi jelzéseit, amikből a későbbiekben olvasva megkönnyíthetjük az együttélést.

A kutyaiskolában megtanuljuk, hogyan érhetjük el, hogy kutyusunk igazi vezetőként tekintsen ránk és ne vonja kétségbe a döntéseinket. Ez egy akita esetében rendkívül fontos, hiszen makacs természete miatt élete során többször is előfordulhat hogy megkérdőjelezi a döntésünket és nem engedelmeskedik nekünk. Ez bizonyos helyzetekben veszélyes lehet, hiszen kiugorhat a forgalmas útra, egy erdei séta során egy arra kószáló szarvas után eredhet, vagy belekeveredik egy kutyás verekedésbe és nekünk kell megoldani a problémát.

Tapasztalainkból adódóan mi a Tüköriskolákat részesítjük előnyben, ez a módszer nagyon bevált az akitáinknál.

Néhány szó a tüköriskolákról ( forrás: http://www.tukormodszer.hu/a-modszerrol/a-modszer-leirasa)

“Nem az a cél, hogy minden kutyát egységesen tökéletesre neveljünk, hanem hogy mi emberek tudatosan alakítsuk ki kapcsolatunkat kutyánkkal és értsük meg őt, hogy mi miért történik.”

A természetben élő embernek, a pásztornak, vagy az indiánnak nem kellett bajlódnia kutyájával. Nehéz elképzelni hogy Winnetou kergeti a kutyáját a Mohás szikla körül, vagy az öreg Bandi bácsi ordítozik a terelőkutyájával, mert az nem jön vissza. Vajon, hogy lehetséges ez és mi változott azóta…?

A Tükörmódszer a Népszigeti Kutyaiskolán született, sok éves kutatás eredményeként. Nevét onnan kapta, hogy értékei alapján a kutya, mint egy tükör, megmutatja, hogy milyen gazdák is vagyunk, és miben kell még fejlődnünk. Csak ezeket a visszatükröződéseket fel kell tudjuk ismerni.

A Tükörmódszer hármas tagolásával lépésről-lépésre egyszerűvé és átláthatóvá igyekszik tenni az ember és a kutya kapcsolatát. Három nagyobb részből áll:

1.) Viszonyunk rendezése ösztönkezelési technikák segítségével– ez a témakör leginkább az iskola saját kutatásain alapszik és fantasztikus eredményeket értünk el ezen a téren. Az ösztönkezelés segítségével megismerhetjük a kutya lényét, ösztönvilágát, megérthetjük miből alakulnak ki együttélésünk problémái, és megtudhatjuk, hogyan kell kezeljük azokat. Lényegében a gazdik megtanulják, hogyan alakítsák ki a kapcsolatukat a kutyával, hogyan lehet a kutya saját nyelvén lekommunikálni, hogy kinek hol a helye és hogy tudunk azzá a vezetővé válni, akit a kutya keres bennünk, akinek anno ősei átadták az irányítást.

2.) Tanítás – sokféle módszer létezik, a ma ismert leghatékonyabb a klikkerképzés, melyet iskolánk elsők között sajátított el Magyarországon és nagy szerepet vállalt a terjesztésében. Az iskola gondozásában jelent meg az első magyar nyelvű klikkeres könyv is. A klikkerképzés mellőz minden erőszakot és kényszert a tanítás során, és az ösztönkezeléssel remekül kiegészítik egymást. Így a közös munka élmény kutya és ember számára egyaránt, nagyban javítja a kutya-gazda kapcsolat minőségét, a két lény közötti kommunikációt, segítségével a kutya tanulási képessége oly mértékben megnő, hogy bármit megtaníthatunk kutyánknak, az átlagosnál nem nagyobb energia-befektetéssel.

3.) Életmód – arról szól, hogyan őrizhetjük meg kutyánk egészségét, miként biztosíthatunk neki kiegyensúlyozott, teljes életet. Ide tartozik az etetési és sétáltatási szokásoktól kezdve, a kutya foglalkoztatásáig minden. A városba kerülő, energiáktól duzzadó kutyák ma már többnyire nem látnak el hasznos feladatokat, „csak” társnak akarjuk őket. A bennük rejlő képességeket, ösztönöket, energiákat, nem tudják leadni, és azok belül keringve megbetegíthetik az állatot. Ezért van az, hogy ma kutyáink sokkal könnyebben betegszenek meg, mint régebben. A megoldás a megfelelő életmód biztosítása, ahol kutyánkat fizikailag, szellemileg és ösztöneit tekintve is megdolgoztatjuk, legyen ez egy nagy séta az erődben, úsztatás, valamilyen kutyás sport, vagy felkészülés egy vizsgára, versenyre, stb.

Hivatalos Tüköriskolák:

Természetesen ezeken kívül még rengeteg jó kutyaiskola van, melyek nem feltétlenül Tükör módszerrel dolgoznak, de nem a par force módszereket alkalmazzák. Mindenkinek azt javasoljuk, hogy a kiszemelt kutyaiskolába látogasson el kutyusával együtt, és ha mindketten elégedettek az oktatók hozzáállásával és a csapattal, akkor hajrá. Nézzük meg az összes kutyaiskolát amivel szimpatizálunk, és csak az első benyomást követően hozzuk meg a döntésünket. Ahol kedvencünk igazán jól érzi magát, felszabadult, és az oktatók nem húzzák a szájukat csak azért mert akita, az lesz a legjobb döntés. Sajnos több helyen is előítéletesek a fajtát illetően. Ha csak akár telefonba kiejtjük a fajta nevét, már rögtön jajgatnak hogy veszélyes, buta, nehezen kezelhető. Ezeket az iskolákat érdemes nagyon messziről elkerülni…

 

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *